Het is herfst en bijna winter, de natuur trekt zich terug en planten brengen hun energie naar binnen. En dat zou ook goed zijn voor de mens: meer thuis zijn, je aandacht wat meer naar binnen brengen en wellicht wat opruimen of keuzes maken. Wat is behulpzaam en wat niet meer? Wat mijmeren over het nieuwe jaar wat gaat komen… wat is goed voor jou om te gaan doen of te laten?

Nu het 's avonds zo donker is, merk ik dat ik het liefst thuis blijf, houtkachel of kaarsjes aan, warme gemberthee en vooral niet te veel moeten… Toch geef ik 2 keer per week een yogales ’s avonds. En om eerlijk te zijn, moet ik me wel wat losweken van het cocoonen. Wat het fijne is van yoga geven, dat ik me na een yogales altijd energieker en happier voel dan daarvoor, hoe kan dit? Tijdens de les breng ik mijn aandacht naar mijn lichaam of ademhaling en ervaar rust en zo laad ik me op. Elke yogales eindigen we met een meditatie.  En ja, dan kom ik toch weer uit op mediteren, een mooie manier om je aandacht wat meer naar binnen te brengen.

Wat is mediteren?

Mediteren is een manier om meer in contact te komen met jezelf,  je eigen energie of ‘zijn’. Het is aanwezig zijn bij jezelf. Mediteren is gewoonweg zijn, niets doen, je hebt wel gedachten alleen je gaat er niet in mee. Je aandacht gaat naar je ademhaling,  je lichaam of aanwezig zijn.

Met mediteren creëer je rust en balans bij jezelf. Je voelt je eerder tevreden en gelukkig. Met mediteren beoefen je je middenpositie: een positie waarbij je niet handelt vanuit reactie. We zijn dagelijks druk met allerlei bezigheden. We moeten dit, moeten dat en voelen hier druk en stress van. Dit drukt soms zwaar op ons, waardoor we onszelf niet meer kunnen vinden, laat staan voelen. Met meditatie train je je middenpositie en ga je minder mee met de drukte om je heen. Je staat meer in je eigen kracht en maakt dan andere keuzes.

Meditatie is een kunst/vaardigheid om met meer aandacht aanwezig te zijn. En ja, een vaardigheid vraagt om oefening en als je vaker oefent, ga je de kunst beheersen. Het is een actieve ontvankelijke houding: ontvankelijk om te leren aanwezig te zijn in het moment en toe te laten hoe het op dat moment is. En actief,omdat je je inspant om aandachtig te zijn en je niet te verliezen in lichamelijke ervaringen, gedachten of gevoelens (sommige mensen vallen in slaap bij een meditatie, ook lekker, maar heeft een ander effect).

Het kan ook zijn dat je ervaart dat je lichaam ruimer aanvoelt, zonder al te duidelijke contouren. Je ervaart jezelf als een open ruimte of maakt contact met de stilte in jezelf, dat geeft rust en zachtheid. Het bijkomende voordeel is dat er vaak meer compassie ontstaat naar jezelf en anderen.

Voordelen van mediteren

Onderzoeken hebben aangetoond dat mediteren stress, angst en spanning vermindert. Je ervaart meer rust in je hoofd waardoor je beter kunt slapen. Wanneer je meer in de middenpositie zit, kun je makkelijker omgaan met tegenslagen, voel je minder weerstand en je wordt helderder in je hoofd en denken. Wanneer je meer in het moment leeft, wordt het leven wat overzichtelijker.

Zijn er ook nadelen?

Mediteren kost tijd en discipline. Het voelt soms alsof je het verkeerd doet, “ik heb weer gedachten!”, waardoor je aan jezelf kunt gaan twijfelen en weet met mediteren kun je niet falen! Wees opmerkzaam met wat er gebeurd. Het vraagt wat oefening en geduld om de voordelen  van mediteren te kunnen ervaren.

Ga je liggen of zitten?

Je kunt kiezen voor ‘zittende meditatie’ of ‘liggende meditatie’. Veel mensen ervaren tijdens de meditatie pijntjes en ongemak als ze lang stil zitten in een meditatiehouding. Maak gebruik van kussens en goeie ondersteuning en zorg ervoor dat je bekken iets kantelt, dan kun je makkelijker je rug recht houden. Het vraagt wat oefening om je ‘meditatiespieren’ wat sterker te maken. Liggend kan ook: je benen plat op de grond en licht uit elkaar. Leg je armen naast je en handpalmen omhoog, zo kunnen je schouders wat makkelijker ontspannen. Voordeel van zittend mediteren is dat je er makkelijker bij kan blijven en niet in slaap valt.

Niet werken aan een leeg hoofd

Streef niet zonder gedachten te zijn. We zijn mensen en hebben bijna altijd gedachten, observeer ze en ga er niet in mee. Gedachten van “dit voelt als nutteloos” of “hoe lang gaat dit nog duren?” zullen zeker voorbij komen. De kern van mediteren is niet ‘nergens aan denken’, de kern is ontspannen aanwezig zijn en de dingen laten zijn zoals ze zijn.

Begeleide meditatie

Om te beginnen met mediteren kan een begeleide meditatie behulpzaam zijn, hierbij begeleidt iemand met zijn of haar stem je door een meditatie. Al enige tijd vragen wat deelnemers van mijn yogalessen: kun je het een niet een keer voor ons opnemen? Tegen een had ik gezegd, dan ga ik dat doen dit jaar. En nog net op de valreep heb ik 2 meditaties voor je opgenomen: een zittende - en een liggende meditatie. Probeer maar eens uit, wat bij jou past en de liggende meditatie kun je ook gebruiken om te ontspannen voor het slapen gaan.

Succes met mediteren en mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Zittende meditatie

 

Liggende meditatie

Top