Gelukkig kent de Do-In Yoga vijf seizoenen, dus we hoeven het nu nog niet over de herfst te hebben. Nazomer: de tijd om vruchten die rijp zijn te plukken. Het element dat hiermee is verbonden, is aarde. De organen die hier bijhoren zijn maag en milt (en alvleesklier, die door de miltmeridiaan wordt aangestuurd).

Bij het element aarde gaat het over je hier thuis voelen. Wanneer aarde bij jou in balans is, ben je in verbinding met jezelf, je kunt geven en ontvangen en je bent in staat om jezelf te ontwikkelen. Bij de chakra’s is het aarde element verbonden aan het 1e chakra, ook wel wortel- of aardechakra genoemd. En zo is dat ook met de maag en milt, deze organen zorgen samen voor het 1e deel van onze spijsvertering en de inname van voedingsstoffen. Dus als er een onbalans is in de 1e schakel, heeft dit effect op de rest van het lichaam. De meest voorkomende kenmerken wanneer maag-/miltenergie uit balans zijn: piekeren/overbezorgd, overgewicht/ondergewicht en maagklachten/-zuur.

“Wist je dat je mond en tandvlees verbonden zijn met de maag?”. Dus mocht je daar klachten hebben, dan kan het zijn dat je maagenergie uit balans is. Ook het goed kauwen van je voedsel heeft weer effect op je maag

Op geestelijk vlak heeft aarde te maken met je goed kunnen concentreren, zelfvertrouwen, geduldig zijn en gevoel van vitaliteit. De emotie die hierbij hoort is empathie. Wanneer iemand in balans is, kan deze luisteren naar een ander en begrip tonen. Als iemand meer voor anderen zorgt dan voor zichzelf, dan ontstaat er een onbalans.

Spiritueel gezien gaat aarde ook over accepteren. Wie een veranderende situatie niet kan accepteren, gaat vaak piekeren en blijft dan vast zitten in bepaalde gedachten en patronen. Als je bij jezelf merkt dat je vaak piekert, kan dit een teken zijn dat de maag-miltenergie uit balans is. Het lichaam kan dan minder goed voeding opnemen. Vaak krijg je dan zin in zoet, omdat zoete producten je gelijk veel energie geven. Mocht dit zo zijn, kies dan eens voor zoete (gedroogde) vruchten (bijvoorbeeld abrikoos, dadel, pruim, perzik, peer of druif) of zoete groenten (bijvoorbeeld wortel, pompoen, zoete aardappel of bloemkool) i.p.v. snoep, snack of light producten. Die laatsten zorgen voor nog meer disbalans.

De miltmeridiaan (energiebaan van de miltenergie) begint aan de binnenkant van je grote teen en eindigt schuin onder je oksel. De maagmeridiaan begint onder je oog en eindigt bij je 2e teen. Dus beide meridianen bevinden zich aan de voorkant van ons lichaam. In de Do-In Yoga maken we gebruik van strekkingen die met de voorkant van het lichaam te maken hebben om invloed te hebben op het element aarde.

De meridianen hebben niet alleen fysiek invloed maar ook op emotioneel gebied en gedrag. Als de maag-milt energie in balans zijn, dan kun je je goed je eten verteren en opnemen. Dit geeft je lichamelijke vitaliteit en dit heeft weer effect hoe je geestelijk voelt. Je gedachten zijn kalm, rustig, je kunt ordenen en concentreren en hebt meer zelfvertrouwen.

De nazomer is het vijfde seizoen binnen de vijf elementenleer. Deze periode is een geschikte tijd om te oogsten, doel van alle groei. Je kunt genieten van al je investeringen, resultaten of je nieuwe ideeën vormgeven. De energetische beweging van aarde is naar beneden, naar binnen en het geeft stabiliteit.

Wat kun je doen om mee te bewegen met de nazomer?

  • Neem wat tijd voor jezelf en bekijk eens welke gedachten je bezig houden. Welke gedachten zijn behulpzaam en welke belemmeren je? De miltenergie houdt van intellectuele voeding. Wellicht is er een goed boek, die je kan helpen te ontwikkelen en/of een belemmerend patroon los te laten?;
  • Mediteren is een uitermate goede oefening om te aarden. Het maakt je hoofd helder en kalm. Vooral stilte of aardende meditaties en het oefenen van opmerkzaamheid. Aandacht bij de dagelijkse dingen die je doet (mindfulness);
  • Voeding: kies voor gezonde en bijvoorkeur warm eten. Koude maaltijden (alleen brood en salades) kunnen de maagenergie verzwakken. Mocht je brood eten, smeer er dan lekker roomboter op;
  • De smaak van aarde is zoet: abrikoos, perzik, rozijnen, dadel, pompoen, gebakken uien, (zoete) aardappel, koolsoorten, wortel, aubergine, courgette, bleekselderij, avocado, kokosolie, roomboter, anijs, kaneel, venkelzaad, vanille en granen zoals gierst, polenta en gerst;
  • Drink venkelthee of zoethoutthee of eventueel gemberthee om de kou te verdrijven;
  • Tuinieren, kleien, wandelen, voetmassage en Afrikaanse dansen, zorgen ervoor dat je meer “geaard” bent;
  • Om je spijsvertering te versterken, kun je naast gezonde voeding ook yogastrekkingen doen die met de voorkant van je lichaam te maken hebben.

Yoga die passen bij het element aarde

Maag-milt strekking
Zit in seiza (op je knieën met je billen op je hielen). Bij deze strekking zijn verschillende varianten mogelijk:
a. Plaats je handen achter je voeten met je vingers naar je toe. Til je heupen/buik omhoog en voel de strekking aan de voorkant van je lichaam.
b. In plaats van op je hielen te zitten, kun je tussen je voeten gaan zitten en kan je evt. verder naar achteren buigen tot je schouders de grond raken. Strek dan je armen boven je hoofd en horizontaal met de grond.
c. hetzelfde als b. alleen dan 1 been gestrekt en het andere been gebogen naar achter en je voet naast je billen. De strekking doe je dan per kant.
e. een mildere variant voor je knieën: liggend op je zij en dan je bovenste voet naar je toehalen, evt. met behulp van een band.

Maag milt

Lunge
Vanuit de kathouding (op handen en knieën) of de omgekeerde V (op handen en gestrekte benen) , stap je met 1 been naar voren. Buig door die knie, zorg dat deze niet voorbij je enkel gaat. Breng het gewicht naar je voorste been en strek het achterste been uit. Hou lengte in je rug en leun evt. op je gebogen knie.

Brug
Liggend op je rug, voeten op heupbreedte op de grond, armen langs je lichaam. Duw je voeten in de grond en duw je knieën van je af, zodat je heupen en billen omhoog komen. Maak je eigen brug en hou dit 10 ademhalingen vast. Op een uitademing rol je werveltje voor werveltje weer af.

Cobra
Ga op je buik liggen, handen onder je schouders en duw je op. Je bekken blijft op de grond. Als dit te zwaar voor je is, kun je het ook op je ellebogen doen. Bij lage rugklachten, hou je voeten dan dicht bij elkaar. Het is lekker op deze houding af te wisselen met de kindhouding (op je knieën zitten, billen naar je hielen en je armen en hoofd naar voren op de grond) en eindig dan met wat langer in de kindhouding te zitten. Een goeie nazomer!!!

Top