Hoe je ademt, is net zo belangrijk als wat je eet en drinkt. Vaak staan we er niet bij stil, het gaat zo automatisch. Gelukkig dat het automatisch gaat en dat je niet bij elke ademhaling hoeft na te denken. Je hebt al genoeg aan je hoofd...

Uitdrukkingen zoals “een lange adem hebben”of “het beneemt mij de adem” geven weer dat de adem verbonden is met de manier hoe wij leven. Door fysieke inspanning of psychische druk kan de ademhaling veranderen. In veel oude talen is het woord voor adem, hetzelfde als geest en ziel (chi, prana). Door je ademhaling te ervaren, kun je jezelf meer ervaren.

Iedereen ademt, maar de kwaliteit van de ademhaling verschilt van mens tot mens. Veel mensen ademen te smal (niet lang genoeg in- en uitademen). Een verstoorde ademhaling kan leiden tot (fysieke) problemen, zoals vermoeidheid, depressie, hyperventilatie, paniekaanvallen, slecht en onrustig slapen, gespannen spieren en zelfs obesitas. Om de suikers in ons lichaam goed te verbranden, hebben we zuurstof nodig. Halen we onvoldoende zuurstof binnen dan kunnen we deze suikers niet verbranden en worden we dikker. Door een smalle ademhaling neemt de flexibiliteit van onze longen en de spieren erom heen af en hierdoor zal het niet meer zo vanzelfsprekend zijn om dieper te ademen. De vitaliteit en levendigheid van het lichaam nemen dan af.

Een goede ademhaling voedt het lichaam en de geest met energie. Klinkt simpel, maar is dat ook zo? Ademen is een onbewust proces dat aangestuurd wordt door het autonome zenuwstelsel, maar het is mogelijk om er bewuster mee om te gaan. Wanneer mensen bewuster willen gaan ademen, wordt vaak de nadruk op het inademen gelegd. Voor een goede ademhaling is juist de uitademing van belang. Hoe beter je uitademt, des te beter je inademing is. Uitademen is je van binnenuit leegmaken en loslaten. Je moet eerst leeg zijn om weer te kunnen ontvangen.

In mijn Rebalancing praktijk zie ik regelmatig cliënten met een smalle ademhaling. Veel zijn zich hiervan niet bewust, totdat we samen met aandacht gaan ademen en dan merken ze dat zowel buik, middenrif als borstgebied kunnen bewegen. Een verademing! Vaak zuchten ze na een paar diepe ademhalingen. Zuchten is trouwens een mooie manier om spanning los te laten. Dus zucht gerust eens wat vaker! Een paar keer per dag bewust zuchten om de spanning in je lichaam los te laten. Aan iemands lichaamshouding kun je vaak al zien hoe het met zijn ademhaling is gesteld.

Probeer zelf maar eens uit:

  • Hoe voelt het om met opgetrokken en naar voren staande schouders te ademen? Waar voel je je adem wel en waar niet?
  • En hoe voelt je ademhaling als je daarna je schouders weer laat zakken en iets naar achteren brengt?

Het heeft vaak een (onbewuste) reden waarom iemand een bepaalde lichaamshouding of ademhaling heeft aangenomen. Opgetrokken schouders kan te maken hebben met angst, een situatie uit het verleden die niet goed is verwerkt. Met aandacht en bewustwording kan de spanning in de schouders zich weer ontspannen en hierdoor komt er meer ruimte in de borstkast om te ademen.

Nu je weet dat de manier waarop je ademt effect heeft op je gezondheid, is het wellicht de moeite waard om je ademhaling eens te observeren. Bewust worden van je eigen ademhaling. “Hoe is het met jouw ademhaling gesteld?”

 

Top